Første uge i Mexico – på lækkert resort

Om et træls uheld, masser af regn, fantastisk snorkletur, hygge og farvel til Mormor og Morfar.

Efter en uge til søs, hvor vi nærmest blev behandlet som kongelige, skulle den næste uge nu bruges på det 5-stjernede Panama Jack Resort i Playa del Carmen i Mexico.

På trods af 5-stjerner og masser af varme og sol kunne anden del af ferien godt være startet lidt bedre. For det første var vores mindstemand igen ikke på billetten, så det tog lidt længere tid at tjekke ind i Miami på turen til Cancun. Da vi så endelig kom til Cancun kørte taxien os til det forkerte Panama Jack – nemlig det i Cancun, hvilket lå en halv time i den forkerte retning, så i stedet for at køre en halv time, blev det næsten 1,5 timer og det med en baby, der hader at køre i bil.

For det tredje havde vi et rigtig træls uheld, da vi endelig kom til hotellet. Hotellet var virkelig fint og vores suite var rigtig lækker (for i Mexico skal man have en suite og ikke et almindeligt værelse, når man er over 4 personer – også selvom nummer fem er en baby, der slet ikke skal have en seng), så humøret var igen i top. Men så opdagede jeg noget, som jeg troede var bedbugs, så jeg gik i panik, og ringede straks til receptionen for at bede om et andet værelse. Samtidig fik min mand vores unger væk, så de ikke blev bidt, men ingen havde øje på babyen, der lige pludselig faldt ned af sengen!

Han skreg selvfølgelig, da han ramte gulvet, og jeg var også helt ulykkelig, da jeg var bange for, at han havde slået sig alvorligt, så alt gik fra glæde til kaos på to sekunder. Heldigvis havde han ikke slået sig alvorligt, men blot fået en lille bule og det bliver nok ikke sidste gang, han falder og slår sig. Men puha hvor gør det ondt i moder-hjertet og i samvittigheden, fordi man i et splitsekund ikke lige er opmærksom.

Nå men vi fik et nyt værelse uden små krybdyr, der viste sig at være små myrer, der bare kravlede på sengen, babyen smilede igen, solen skinnede fortsat og vi havde udsigt til poolen og havet, så nu var alt godt igen, og vi var klar til mere ferie.

Masser af regn

Første aften brugte min mor og jeg på at købe tøj og toiletsager til hende, da hendes kuffert ikke var kommet med fra Miami, men lige pludselig åbnede himlen sig, og så var vi fanget i en butik, mens det bare stod ned i stænger. Det blev dog ved, og da min mor ikke er den mest tålmodige person i verden, besluttede vi os for at tage sandalerne i hånden og gå videre i bare tæer. Det var jo varmt, så “lidt” regn betød da ikke noget. I næste butik var vi også ved at blive fanget. Denne gang fordi vejen uden for var blevet oversvømmet. På det tidspunkt blev vi enige om, at det nok var på tide at tage hjem.

Hele gaden blev fyldt med vand på meget kort tid, og så måtte vi bare vente…

Næste dag tog vi afsted igen, da en bluse skulle byttes, og denne gang skete det samme – bare med endnu mere regn. Men så var det også slut med regn og resten af ugen stod på sol og mellem 25-27 grader.

Snorkel med havskildpadder

Modsat ugen på krydstogt var vi ikke på tur hver dag. Især drengene trængte bare til at slappe af. De havde faktisk ikke rigtig lyst til ture, så vi valgte at tage det i deres tempo og brugte dagene på at bade i poolen, gå ture i byen, kigge butikker og spise is.

En enkelt længere tur blev det dog til, da vi lejede en bil og kørte til Akumal og skildpaddebugten en halv times kørsel syd for Playa del Carmen. Her ville vi se, om vi kunne snorkle med havskildpadder. Vi havde heldigvis læst lidt om stedet inden (på denne side) og vidste derfor, at mange ville forsøge at stoppe os på vej ud mod bugten for at påstå, at man skulle købe en guidet gruppetur for at blive lukket ind. Det var ikke rigtigt, så vi fortsatte bare forbi dem, og parkerede helt nede ved vandet og fandt de officielle folk, der kunne fortælle, hvad vi måtte og ikke måtte. Pga havskildpadderne og det øvrige dyreliv i vandet, er der nemlig strenge regler, da stedet ofte oversvømmes af turister. Ikke så mærkeligt, da det er virkelig smukt og chancen for at se havskildpadder er stor.
Nede på stranden fandt vi en mand, der kunne hjælpe os, og vi betalte for at en guide kunne tage os ud i bugten, da man ikke må svømme ret langt ud på egen hånd. Og det var virkelig fedt!
Vi så tre store havskildpadder helt tæt på. Den ene svømmede rundt lige under os og kom op og trak luft lige ved siden af os. Vi så  også to rokker samt en masse fisk. Jeg har snorklet både i Australien, Egypten og på Cozumel, men dette var virkelig en stor oplevelse. Kommer man til området, kan skildpaddebugten virkelig anbefales, men som vi havde læst, skal man komme tidligt, og det var også rigtigt, for da vi tog derfra igen kl 11.30, var der ved at være rigtig mange mennesker.

Hotellet i Playa del Carmen

Hotellet Panama Jack Resorts var et all-inclusive hotel med rigtig fin morgenmad og frokost. Der var især masser af lækker mexicansk mad, så vi fik guacamole mindst en gang hver dag, og vores mindstemand fik igen smagt alt muligt forskelligt. Om aftenen var der mulighed for både at spise på en mexicansk, italiensk og brasiliansk restaurant, og vi fik prøvet dem alle.

Majs på en pind. Et hit, som helt sikkert burde inkluderes i næste udgave af Helens bog om børn og mad.

En af de mindre gode ting ved hotellet var støjen. Ved poolen blev der spillet musik hele tiden og hver aften var der underholdning, og da vinduer og døre ikke er ligeså godt isolerede som herhjemme, kunne vi høre musikken ligeså tydeligt i vores værelse, som havde vi siddet på forreste række. Måske de skulle have overvejet ikke at ligge familieværelserne lige ovenpå baren…

Hotellet havde dog en rigtig god placering i byen. Lige ned til vandet og meget centralt i forhold til 5 Avenida, som er byens berømte shoppinggade.

Vores udsigt fra værelset hver morgen. Den blev man alligevel aldrig træt af.

Derudover var der en børneklub og da vores drenge jo allerede var blevet forelsket i børneklubber på skibet, synes de, det fedt at lege dernede, og tegne masker og danse til just dance.

Jeg tror dog ikke, jeg vil anbefale hotellet. Mest pga larmen om aftenen (er man til diverse underholdningsshows er det alletiders) men maden var også meget den samme, selvom den var god, så efter en uge, havde man ligesom prøvet det. Værelserne var dog virkelig lækre og store, og personalet var utrolig søde.

Farvel til Mormor og Morfar

Søndag skulle vi så sige farvel til mine forældre, der skulle hjem til Danmark. Det var lidt sorgmodigt og også lidt spændende, da det særligt den seneste uge havde været virkelig rart at have ekstra hænder til vores tre skønne unger. Især mindstemanden havde været ekstra krævende den seneste uge, når vi skulle spise, så med flere voksne end børn, lykkedes det alle at få noget at spise – det ville nu ændre sig og børnene kom i overtal.

At rejse med bedsteforældre kan virkelig anbefales, og vi har nydt det! Både fordi det giver lidt ekstra afslapning til os forældre, men også fordi børnene nød at være sammen med deres bedsteforældre i så lang tid og de lærer hinanden at kende på en helt anden måde.

Men nu er det bare to voksne og tre unger i tre uger. Hvordan det går, må I høre mere om næste gang.

Mormor lærer drengene at spille yatzy

Har du ikke læst de tidligere indlæg, så find dem her:

Krydstogt med børn – del 2

Krydstogt med børn – del 1

Turen derover – ti timer i fly med baby

Vi forbereder os til turen – rejseforsikring og vaccination af børn

At rejse med børn – vi letter om to måneder! (her finder du også hele vores rejseplan)