Turen derover – ti timer i fly med baby

Recap: Vi har taget 5 uger ud af kalenderen og er rejst på ”barsels”-ferie i Caribien og Mexico med vores drenge på 7 år, 5 år og 9 måneder. Du kan læse om forberedelserne og rejseplanen her.

Beklager radio silence, men vi valgte ikke at købe internet på krydstogtskibet, for at bruge vores ipad og telefoner mindre og puha det gjorde en forskel! Dejligt bare at være sammen uden en telefon i hånden, som man desværre nogle gange kommer til. Og tænk man blev ikke syg af ikke at komme på Instagram, Snapchat og Facebook i en uge.

Vi er nu kommet til Playa del Carmen i Mexico, hvor vi skal være de næste fire uger. Lige nu står det ned i stænger, så jeg kunne ligeså godt udnytte tiden til en opdatering og lige fortælle om turen herover – en flyvetur på 10 timer med en baby, der ikke ligefrem er kendt for at sove dagen væk…

Ingen baby på billetten

Vi skulle flyve fra Billund til London og videre til Miami, og allerede i Billund oplevede vi problemer; for af en eller anden grund var vores mindstemand ikke i deres system til trods for, at vi stod med hans billet i hånden. Godt jeg for en gangs skyld havde lyttet til min mor og kommet ud i lufthavnen i god tid, for det tog lige en halv time at få ham oprettet.

Mens vi ventede, sendte vi en vred tanke til rejseselskabet, som i forvejen havde givet flere problemer – FYI book ikke hos mycruise.dk! (Vi skrev til dem efterfølgende for at sikre det ikke skete, når vi skulle flyve videre, men de forsikrede os om, at det måtte være Billund Lufthavn, der var problemet – men desværre oplevede Miami Lufthavn samme problem… hmpf!).

Nå men vi fik ham med, og alle mand kom ombord. Første stræk til London gik glimrende og det synes jeg egentlig også turen til Miami gjorde – alt taget i betragtning. Jeg synes ikke, han skreg vildt meget, men jeg ved ikke, om dem omkring os var enige, for en efter en fandt de andre pladser på ledige sæder længere tilbage i flyet. Flypersonalet var dog vilde med ham og skændtes også om hvis afdeling han hørte til og hvem der hurtigst kunne få ham til at smile, ved at vinke og smile og klappe – og det var ikke svært.

Bassinet i fly

Min mor og jeg havde sammen med mindstemanden fået pladser, der hvor man kan få en bassinet (en lille babyseng). Hos British Airways er det dog en babystol, så det var ikke noget vores lille fyr ville sove i andet end en times tid. Den var dog super at sætte ham i, når vi skulle spise, for så havde vi begge hænder fri og skulle ikke bekymre os om, at han tog fat i varm mad, drikkevarer eller lign, for ALT er jo inden for rækkevidde for en baby på sådan et lille flysæde. Ulempen ved disse bassinets eller sæder er, at man skal tage baby op ved turbulens – også selvom de sover.

Min mand sad med vores to større børn på en række med fire sæder lidt længere nede. De er heldigvis gode sovere, så de lå hen over ham og sov det meste af rejsen. Men puha, det er hårdere at rejse med tre end med to børn. Der mangler virkelig et par hænder, så godt min mor var med.

(og for dem, der undrer sig over, hvor min far var, så sad han længere fremme på economy flex for med ben, der er længere end de flestes hvoraf det ene er lam, er der bare ikke nok benplads på monkey class)

Autostol på flyrejse

Vi havde overvejet, om vi skulle tage vores egen autostol med på rejsen, da vi før har gjort det, og været glade for det, men vi valgte at lade være denne gang. Fordelen ved at tage den med er, at hvis flyet ikke er fyldt, kan man få et sæde til autostolen, og så kan ens baby sidde trygt og godt i et sæde den kender. Vores baby har bare altid hadet sin autostol, så på den måde gav det ikke så god mening. En anden fordel er også at så har man altid en autostol til taxaer, og hvis man lejer bil, men når vi havde tre børn og masser af baggage at holde styr på, synes vi ikke rigtig, vi kunne slæbe på mere, så vi lod det blive hjemme og fandt alternativer ved taxature og lign. Mere om de alternativer senere.

Bedste ferie nogensinde

Nå, men vi kom godt til Miami og her stod en mand klar med min mors navn på et skilt – klar til at køre os til vores hotel i minivan inkl. autostol til baby (jeg har altid ønsket, at der stod én med mit navn, når jeg kom ud af en lufthavn, så det var lidt sejt – selvom det var min mors navn).

Vores hotel i Miami var ikke noget særligt, da vi bare skulle sove der en enkelt nat inden krydstogt. Der var to dobbeltsenge og et køleskab. Morgenmad måtte indtages på Ihop næste morgen (fantastisk), men vores mellemste synes alligevel, at det var det bedste hotel nogensinde. Han har siden vi lettede fra Billund været i helt ekstatisk ferie-mode og synes bare alt er det bedste nogensinde.

Tidsforskellen gjorde, at alle børn var friske kl. 4. Jeg ved ikke om det er flot eller trættende, men mere om kl. 4 opvågninger senere.  Jeg tog et billede af tre børn, der har en fest i dobbeltsengen, mens deres far er helt væk lige ved siden af, og jeg tænkte egentlig at jeg ikke ville dele det, men nu får I det alligevel. I får også lige et billede fra Miami Beach, hvor vi fangede solopgangen og bare nød at se solen igen, efter en masse gråvejrsdage i Danmark. Og så havde vi glemt alt om en lang flyrejse, og at der er heldigvis lang tid til vi skal hjem (hvor vi voksne er kommet i undertal).

picture1

Fra hotellet tog vi en taxa ud til krydstogtskibet og her kunne vi måske godt have brugt en autostol, for jeg spurgte om man kunne booke taxi med autostol og her var svaret bare – vi var turister, så vi behøvede ikke…! (enhver ved jo at turister er beskyttet mod at køre galt). Som en kreativ løsning tog jeg sele på mig selv og spændte så mindstemanden udenpå i en bæresele, for så sad vi da fast og han faldt i søvn.

Inden længe skal jeg nok skrive om, hvordan det er gået på krydstogt med fem mennesker på meget lidt plads, mine forældre ved siden af, et hav af nationaliteter, masser af lækker mad og spændende udflugter.

Skriv endelig, hvis I har kommentarer eller spørgsmål 🙂

One thought on “Turen derover – ti timer i fly med baby